Çevik proje yönetiminin kendine has özelliklerinden biri de her bir döngünün iş yükününü o döngü başında belirlenmiş olmasıdır. Başka bir deyişle iş yükü aylar öncesinden belirlenmez. Sadece geçerli döngü için plana ihtiyaç vardır. Bu özellik çevik projenin esnek olmasını sağlar.
Her döngü başlangıcında proje takımı ve ürün sahibi arasında bir toplantı yapılır. Bu toplantıda iş yükü belirlenir. Ürün Gereksinimleri (product backlog) arasından döngü için gerçekleştirilecek en yüksek öncelikli yeni set kullanıcı hikâyelerini seçer. Her kullanıcı hikayesi için gereken efor hikâye puanı ile gösterilir.
Hikâye Puanları
Hikâye puanları, kullanıcı senaryolarının göreceli büyüklüklerini tahmin etmek için kullanılan sayılardır. Ölçeklendirme takımdan takıma değişebilir. Örneğin bir kullanıcı senaryosu 10 puan ise, ondan iki kat karmaşık bir kullanıcı senaryosu 20 puan olmalıdır. Hikaye puanları tahmini o kullanıcı senaryosunu analiz etmek, tasarlamak, geliştirmek, test etmek ve entegre etmek için gereken zamanın toplamını içermelidir.
Planlama toplantısında takım o döngüde yapabileceği kadar hikâye puanını belirler. En önemli kullanıcı senaryoları seçilir. Bu sayede müşteri her zaman en önemli işlerin öncelikle yapılacağını bilir. Tabi ki proje boyunca öncelikler değişebilir. Bunu yapmak ise senaryoların gereksinim listesi(backlog) ‘ndeki sıralamasını değiştirmek kadar kolay olacaktır.
Burada önemli nokta proje ekibinin her döngü için hızlıca kaç puanı tamamlayabileceğini belirlemesidir. Eğer puanların hepsini bu döngüde yetiştiremezse, sonraki döngüde daha az puanla çalışmayı tercih edebilir. Ya da erken bitirirlerse bir sonraki döngü için daha çok puan seçebilirler.
Hız
Örnek olarak, takım projede bir döngüde 40 hikâye puanını tamamlayabileceğini düşünerek işe başladı. Fakat döngü esnasında işin yetişmeyeceğini fark ederek fazla mesai yapmak zorunda kaldılar. Sonraki döngüde sadece 32 puanlık işi yapmaya karar verdiler. Bu işi ise rahatlıkla yaptılar ve sonraki döngüde 36 hikâye puanı seçmeye karar verdiler. Ve takım bu kadar hikâye puanının hem zorlayıcı ama yapılabilir bir seviye olduğunu kabul etti ve bundan sonra bu şekilde ilerlemeye karar verdiler.
Ürün gereksinim listesinden her döngüde yapılabilecek hikâye puanı sayısı olan 36 bu takımın hızını ifade etmektedir.
Ritim
Proje ekibi her bir döngüde tamamlayabilecekleri kadar iş alıp döngü boyunca bu işi bitiş tarihine yetiştirmeye odaklanır. Proje boyunca her bir döngüde iş miktarı ve çalışma temposu belirlenmiş olur. Bu tempoya ritim denir.
Hikâye, puan, hız ve ritim çevik yönetim metodolojisine özgü terimlerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder